Succes! Als je aan mensen vraagt wat ze willen, dan zullen de meesten tegenwoordig zeggen dat ze succesvol willen zijn. Maar wil je het echt of wil je het gewoon, doordat je je laat beïnvloeden door hoe de media succes portretteren. Mooie auto’s, mooie huizen en veel geld. Besef wel dat succes meerdere betekenissen heeft. Je kan succesvol zijn op verschillende gebieden. Ga voor jezelf na wat succes voor jou betekent.

In deze blog gaan we even in op succes op zakengebied. Hiervoor heb ik een leuke anekdote bedacht. Een eitje dat kookt, kan je vergelijken met de ervaring die je opdoet in het zaken doen. Hoe langer het eitje kookt, hoe harder het van binnen wordt. De schil ziet er natuurlijk hard uit, maar het is in werkelijkheid heel dun en makkelijk te breken. Wanneer je je voor het eerst voorstelt aan de wereld als ondernemer of serieus arbeidskracht komt het vaak voor dat je wordt afgewezen. Het zal je in het begin niet meevallen, omdat je door al je passie en ambitie gelooft in hoe goed jij bent of je bedrijf wel niet is.

TE MOOI OM WAAR TE ZIJN

The imperfect deal
Ik heb als startende ondernemer ook al veel meegemaakt. Mensen die mij niet serieus nemen of niet geloven dat ik het kan. Haters, noemen de meeste mensen de personen die niet in ze geloven of ze niet helpen.

Uit een van mijn ervaringen kan ik je deze tip meegeven. Begin dit jaar had ik een heel goed gesprek met een potentiële zakenpartner. We hadden goede gesprekken over hoe we alles zouden aanpakken en er was wederzijds respect, de gunfactor was hoog. Er werd gekeken naar de lange termijn van opereren en er was sprake van opbouw. Het financiële gedeelte werd als niet belangrijk geacht, doordat we onze inzet als evenredig zagen. ‘The perfect deal’ zou je kunnen zeggen.

Maar toen werd er ineens een partij geïntroduceerd die alle onderhandelingen zou overnemen. Het argument was, dat deze partij meer ervaring had op het gebied waar ik zaken in zou doen. En zoals je al kan raden, werd alles anders. De gesprekken kregen een andere sfeer. Het leek alsof alleen zij wat in te brengen hadden en dat ik volledig afhankelijk was van hen. Dit betekende dat ik veel moest geven, maar er weinig voor terug zou krijgen. Verblind door de kans die ik hier toch in zag voor mijn bedrijf gaf ik toe. Uiteindelijk ben ik er met een verlies uit gestapt (flink verlies van duizenden euro’s) en had ik er een heel slecht gevoel aan over gehouden.

 

Opnieuw beginnen?
Toen ben ik een tijd geleden door dezelfde potentiële partner opgebeld en uitgenodigd voor een ‘bakkie’. Hier bespraken we kort wat er was gebeurd en werd ik dus verteld dat de derde partij een foute inschatting was en werd er min of meer gevraagd of we met een schone lei opnieuw konden beginnen, onder dezelfde voorwaarden als bij het allereerste gesprek.

RENNEN NAAR DE DUISTERNIS OF SPRINGEN NAAR HET LICHT

We hebben inmiddels het eerste gesprek gehad en uiteraard gingen er allemaal rode vlaggen wapperen. En niet te vergeten, kwam ook dat nare gevoel weer naar boven. Dat gevoel wat je hebt wanneer je bent opgelicht, of voor de gek bent gehouden. En alsnog heb ik aan de andere kant het gevoel dat ik het toch moet doen. Het is nog steeds een gouden kans voor het bedrijf en inmiddels ben ik ook wat harder van binnen (denk aan het kokend eitje). Alleen zorg ik er dit keer voor dat ik beter ben voorbereid en het belangrijkste, meteen een contract opstel. Dus ben ik van plan mijn emoties aan de kant te schuiven, want dit is zakendoen.

Is jou ook al zoiets overkomen? Wat denk jij dat ik moet doen, of deze keer beter kan doen? Laat het mij dan weten! Heb je hulp nodig of wil je gewoon een gesprek over de gevolgen van emoties in het zakendoen dan kan dat natuurlijk ook!

Auteur: Jason Parmanand